onsdag 14 oktober 2009

Tack som fan!

"Du kan ju alltid praktisera".
Okej, och vilken ersättning är det för praktik?

Det var visst 223 kr per dag, ungefär 27 kr i timmen. Aktivitetsstöd från försäkringskassan.
Det skulle alltså bli 4460 kr i månaden. Min hyra ligger på 4067. Så skulle jag skita i mina andra räkningar skulle jag alltså ha strax under 400 kr att leva på i månaden.
Men GUUUUD så bra! Då är det ju lugnt. Varför var jag orolig? Detta är ju räddningen!

Jag är arbetslös, fine. Så långt sträcker jag mig. Men jag är inte nåt jävla bottenskrap som man kan utnyttja hur man vill.

Det är alltså såhär, om jag inte lyckas fixa ett jobb (vilket ju är ganska svårt för tillfället) så har jag några alternativ.
1. Praktik med den fantastiska ersättningen från försäkringskassan
2. Socialbidrag
3. Låna pengar av vänner
4. Hemlös

Så, jag vill tacka arbetsförnedringen för att de gör ett sånt fantastiskt jobb och verkligen förmedlar arbeten till oss som står utan.
Sen vill jag tacka förskingringskassan som så generöst betalar ut aktivitetsstöd för oss som praktiserar heltid åt företag som får gratis arbetskraft.
Jag glömmer heller inte att tacka soc som tar emot människor med öppen famn och får oss att känna oss så trygga och glada över att vara en del av det fina svenska välfärdssamhället.

Slutligen vill jag tacka samhället för att det erbjuder ett så människovänligt klimat.
Jag är SÅ glad över att vara en del av det här och känner verkligen att det kommer att gå bra. Så tack! Tack, tack, tack...

3 kommentarer:

  1. Kartläggartrion är förskräckt över ditt hyllande av välfärdssamhället. Sådant kan inte vara sunt!

    SvaraRadera
  2. Helt rätt!!!!!!!! Du fick mej att skratta. Det är så sjukt så sjukt. Vad är det för samhälle vi lever i. Om vi bara kunde göra revolution på något sätt. Strejka går ju ej för ingen vill ha oss. Fan! vi föddes alla nakna utan något o jorden tillhör oss alla. Men som djuren finns det dom som tar för sej o de starka överlever. Men en dag då det bara finns starka. Då lär de börja slåss och utrota sej själva. Tyvärr är vi då ej med i leken. Så sjukt istället för att få alla att må bra!!!!!!!! Kram på dej! Ps. ge ej upp vi är många nu!

    SvaraRadera
  3. Om jag inte minns fel är det även skatt på aktivitetsstödet, så egentligen blir ersättningen cirka 177 kr om dagen. Så hemskt generöst att det får en att vilja gråta en skvätt. /F.d. praktikant

    SvaraRadera